Google+
Főoldal / érdi közügyeink / ÚTPROGRAM TÖBB LÉPCSŐBEN

ÚTPROGRAM TÖBB LÉPCSŐBEN

A Késő Géza Közmű- és Közlekedésbiztonsági Program az egyetlen olyan program Érden, amely tartalmazza a város útfejlesztési koncepcióját, s emellett számos más terület fejlesztéseit is. Simó Károly alpolgármester foglalta össze a program lényegét.

 

Mindenekelőtt egy olyan kérdésre kell választ adnom, amit sokan feltesznek nekem és kollégáimnak: miért Késő Géza az útkoncepció neve? Ennek legalább három oka van: sokan az ő nevéhez kötik a fogalomkörös utcanévrendszer kidolgozását. Kevesen tudják, de ő volt az első, aki igazán nagy közműfejlesztési programban vett részt itt Érden – a város főmérnökeként az ivóvízhálózat kiépítésében vállalt komoly szerepet. Illetve a házak építésében is szerepe volt. Ha várost építünk – márpedig Érdet építjük – akkor nem is találhattunk volna jobb névadót annál, aki valóban részt vett a város építésében évtizedeken keresztül.

De mit is tartalmaz ez a program? A Késő Géza Programnak három fő része van: tartalmazza a közúthálózat, az ehhez kapcsolódó közműhálózat fejlesztését, illetve a szintén ehhez kapcsolódó közösségi közlekedés és parkolás fejlesztését. Azért függ minden mindennel össze, mert sokszor azzal szembesültünk, hogy nem lehet csak az aszfaltot elkészíteni, ha az adott úton a közművek rossz állapotban vannak és cserélni kell őket. Jó példa erre a Tárnoki út, ahol az ország legöregebb gázcsöve található.

Mindenki számára nyilvánvaló, és bár nem kell nagy tehetség a megállapításához, de  az általunk kezdeményezett online konzultáció is megerősítette, hogy Érden az utak állapota az egyik legsürgetőbb feladat. Sok megoldatlan feladat maradt ránk 2006 előttről, amiket a szocialista-szabaddemokrata kormányok és városvezetés nem tudtak vagy nem akartak megoldani. Ezek közül van, amelyiknek a végére értünk – például a teljes egészében felújított egészségügyi intézményeink; van, amelyiknek a közepén tartunk – például az oktatási intézményeink megújítása; és van, amelynet már elkezdtünk. Az elmúlt 13 évben az útépítési program két ütemét hajtottuk végre, most következik a harmadik ütem. Az első ütem a szennyvízcsatornázási program volt, ami az eddigi legnagyobb közműfejlesztést jelenti Érden. Ehhez kapcsolódóan az első ütemben nagyon sok utca megépült, megújult 2017-ig. A második ütemben a főútvonalak megújítására került sor, a Modern Városok Program pénzügyi keretéből. Ilyen volt például a város keleti részén a Diósdi út, a Csaba utca, az Ürmös utca, a Diófa utca, a Cseresznyefa utca, az Eperfa utca, az Alsóerdősor utca, a Folyondár utcának egy része és a Szövő utca. A város nyugati részén megújult a Szent István út, a Lőcsei út, a Szovátai út, a Sóskúti út. Ezt követően a csomópontok fejlesztésére szereztük meg a pénzt – a tervek elkészültek, és a következő hetekben, hónapokban a munka is elindulhat. de ebben a bő egy évtizedben a lakóutcákra is fordítottunk városi forrásokat, a képviselői keretből aszfaltoztunk nagyon sok utcát. Az idei évben 10-ről 20 millió forintra emeltük a választókerületi alapot, összesen tehát 200 millió forintot különítettünk el a költségvetésben erre – igaz, a balliberális ellenzék nemmel szavazott erre is.

A most következő programhoz becsléseink szerint közel 60 milliárd forintra van szükségünk, de ebben már van közműcsere, csapadékvíz-elvezetés, illetve ivóvízvezeték-csere is. A csapadékvíz-elvezetést tekintve a kritikus pontokon néhányszor már sikerült beavatkozni, de ez a program nagyjából az egyharmadánál tart most.

A csapadékvíz-elvezetést nem lehet a dombtetőn kezdeni, az alsóbb szinteken kell előbb dolgozni. A várost 12 részre osztottuk, hogy mindenhol egyszerre folyhasson az útépítési munka, és egy-egy területen belül, ahol egymást nem akadályozzák a munkálatok, ott kell dolgozni. Úgy kell építeni, hogy ne bénítsuk le teljesen a várost. Mindeközben nagyon fontos kérdés a forgalomszabályozás kérdése, hiszen az aszfaltozott úton gyorsabban lehet haladni, ilyenkor a lakók részéről mindig felmerül az igény a biztonságra. A várost nagyobb területekre osztva a forgalmi rendet egy-egy városrészben kell megvizsgálni. Ez nem képviselői döntés, hanem szakemberek feladata. Az ő dolguk azt kidolgozni, hogy mindenhova biztonságosan el lehessen jutni, megfelelve minden szabálynak. Itt Érden már két területen tettünk egy próbát a forgalomcsillapított övezet tekintetében, ez az ún. lakó-pihenő övezet. Vannak újabb, innovatív megoldások, amikre három városrészben kértünk is ajánlatokat szakértő cégektől: ez azt jelenti, hogy egyirányúsítással és terelésekkel úgy alakítják a forgalmat, hogy ne lehessen hosszú szakaszokon felgyorsulni. Ilyen például a Szendrői utca környéke, ahol a Sóskúti útról kanyarodva mennek gyorsan az autósok, de ott van például a Szilfa utca és a Törökbálinti út környéke, ahol szintén lakó-pihenő övezet vizsgálatot csináltatunk. Illetve a Felsővölgyi útnál, ahol ugyan ki van téve a 30-as tábla, de túl gyorsan mennek. Meg kell tehát találni azokat a forgalomcsillapítási eszközöket, amivel a gyalogosok, kerékpárosok továbbra is biztonságosan tudnak közlekedni. A főútvonalakon a gyalogátkelőhelyek építése is megkezdődik – például a Szovátai úton, a Balatoni úton, az Ürmös utcán, a Diófa utcán, az Eperfa úton.

Érd a családok városa, olyan kertes házas település a mienk, ahol nagyon sok fiatal család él, kisgyerekekkel. Ezért nagyon fontos a járdák kérdése a városban. Született már erről egy közgyűlési döntés, pénzt is biztosított a közgyűlés ahhoz, hogy először a főútvonalakon – például az Ürmös utca, Eperfa, utca, Cseresznyefa utca, a Szovátai út – kezdődjön meg a járdatervezés. A gyűjtőutakra kellenek még járdák, a lakóövezetekben pedig a sebességet betartó autósok vélhetően 20 km/órával nem jelentenek veszélyt a gyalogosokra.

Ugyancsak fontos kérdés a parkolás, ami a városközpontban és környékén jelent leginkább gondot. Erre szakmai javaslatok kellenek. Felmerült már a parkolóház építésének kérdése. Szakemberek segítségével fogjuk felülvizsgálni a teljes parkolási rendszert, és közösen olyan megoldásokat, olyan beruházási lehetőségeket keresünk, amellyel több parkolóhelyet tudunk biztosítani.

Ezek mellett a közösségi közlekedés is egy olyan pont a városban, amely sok embert érint. Készült egy komplett terv, hogy bővíteni kell a helyi útvonalakat. A Modern Városok Programban a pénzügyi keretek adottak az újabb buszok beállítására, és amikor ezek a buszok megvannak, akkor lehet kezelni a problémát. Az egyik feladat a körjárat sűrítése, illetve az M7-es környékén a közösségi közlekedés megoldása, valamint az érdligeti területek kiszolgálása.