Google+
Főoldal / Rovatok / Tényleg meghalt valaki az egyik utcában a csatornázás következtében?

Tényleg meghalt valaki az egyik utcában a csatornázás következtében?

érdi csatornafedél nagyAz Érdi Csatornázás hírei…Az objektív valóság és ahogyan látjuk

A történet röviden és tömören: egy pénteki napon az ügyfélszolgálatra betelefonált egy hölgy. Elmondta, hogy előző este meghalt a fia és szerinte ez a csatornázási munkák miatt történt. Ezért kártérítést kíván kérni a családja részére a csatornaépítőktől.

Elmondása szerint az utcában, ahol előző hetekben zajlott a csatornaépítés, a korábban oda elhelyezett beton vasúti oszlopokat kiszedték a földből a munkák idejére és a házak kerítése mellé helyezték. A bejelentés szerint ebbe a kupacba hajtott bele a fia autóval, aki később a kórházban meghalt.

Természetesen azonnal vizsgálat indult. Először a kivitelezők a helyszínen próbálták felmérni, hogy az éppen feltúrt utcában hol tudott olyan sebességgel közlekedni egy autó, hogy abból halálos baleset legyen (tapasztalatból szinte mindannyian tudjuk, hogy egy-egy ilyen utcában 30-nál nagyobb sebességgel tartósan szinte képtelenség autóval közlekedni).  A helyi közlekedési rendőrség nem tudott balesetről.

Visszahívás után a hölgy elmondta, hogy igen, valóban nem értesítették a rendőrséget a balesetről, mert a fiatalember ittas volt és csak a mentőket hívták ki. Hozzátette, hogy ezt a menye mondta neki.

Második körben kiderült, hogy a mentők sem tudtak előző napi balesetről az utcában. A történet egyre kuszább kezdett lenni … Újabb visszahívások, telefonálgatások. A legvégén annyit sikerült kideríteni, hogy nem Érden, hanem egy szomszédos településen és nem közlekedési baleset történt, hanem összeszólalkozás. Hogy meghalt-e valaki…? Nem tudom.

Igen, egyetértek Önnel: nagyon durva a történet. Összefoglalva: annyira HITTE a hölgy, hogy ami velük történt, az a csatornaépítési munkák miatt van, hogy az objektív valóságot nem akarta elfogadni …

Számomra az a tanulság, hogy ez az óriási beruházás nyomokat hagyott szinte minden érdi emberben. Talán nem mindenki a fenti mértékben, de változtunk. Komoly erőfeszítést tettünk mindannyian, akik itt élünk, hogy egy élettel teli, lüktető városban megépülhessen a szennyvízcsatorna és az utak. Az építés zavart a mindennapi életvitelünkben, ami természetesnek mondható, mert ezzel jár.

Az elmúlt két évben kezdtem megszokni, hogy szinte bármi történik a városban, az első gondolat az: “a csatornások miatt van”. Ha a gázasok, vizesek felbontják, nem táblázzák ki az utat: a csatornaprojekt ügyélszolgálatán reklamálnak. Ha csőtörés van: “biztos a csatornások miatt”. Ha a vasútépítés miatt le van zárva az út: “már megint a csatornások korlátoznak a közlekedésben”. Ha befolyik a csapadékvíz a telekre egy lejtős, erősen meredek utcában, ahol korábban soha nem volt megoldva a vízelvezetés, mert az utca közepén vájt árkot magának a lezúduló víz: “a csatornaépítés miatt van ez”.  A panaszbejelentések többsége úgy keződik: “itt a csatornaépítés előtt tökéletes minőségű, jól járható út volt” (ilyenkor az emberben önkéntelenül is felmerül, hogy akkor Érden a csatornaépítést megelőzően csak és kizárólag tökéletes, teljesen jól járható utak voltak…? )

Abban is biztos vagyok: az elkövetkező években, évtizedekben sokszor fog elhangzani az a mondat, hogy “amikor csatornáztak, …” – függetlenül attól, hogy van-e valóságalapja vagy sem.

Nagyon sokszor hallom: ha szervízbe megyünk autónkkal, a szerelők alkatrész cserét javasolnak. Nem akarom bántani a szervízeseket, mert pl. ahová én járok, nagyon rendesek. A használt autómmal két éve szinte az összes csatornaépítéssel érintett utcát naponta járom, az összes rossz utat megtapasztaltam. Volt, hogy helyszíni bejárásom során a “járhatatlannak” bejelentett –  amúgy keskeny úton – amikor a bejelentő szembe jött velem – azért, hogy elférjünk egymás mellett és be tudjon hajtani a telkére – dombra fel visszatolattam.

Az elmúlt hónapokban kétszer mentem el a szervízbe és kifejezetten kértem, hogy alaposan vizsgálják meg és cseréljék azt, amit kell, mert kizárt, hogy ennyi rossz út után ne lenne valami gond. Mind a kétszer visszaadták, hogy ha nagyon ragaszkodom hozzá, cserélik, de egyébként semmi okát nem látják: teljesen rendben van minden. Szerintem ők sem ellenségeik a saját pénztárcájuknak, de …

Nyilvánvaló, hogy csatornaépítés előtt is jártunk szervízbe és utána is fogunk. Nyilvánvaló, hogy a csatornaépítés ideje alatt, ha – a figyelmeztető táblák ellenére – a megszokott sebességgel próbáltunk közlekedni a megszokott útvonalakon, akkor hamarabb kellett szervízbe menni és cserélni alkatrészeket (én pl. ahol kellett, 5-10 km/óra sebességgel mentem…). Nyilvánvaló, hogy a csatornaépítés nyomán változtatnunk kellett, kell (közlekedési) szokásainkon. Nyilvánvaló, hogy Érden nem az elmúlt két évben “keletkeztek” a rossz utak: a csatornaépítés előtt is bőven akadt nehezen járható út. Sajnos az is biztos, hogy – bármennyire is igyekszik mindenki – minden érdi út nem kaphat szilárd burkolatot a csatornázás során sem – így utána is lesznek gyengébb minőségű utak. Mint ahogy nagyon sok – csatornázással most nem érintett – útszakasz is van, ahol a helyzet változatlan.

A csatorna projekt nyomán jelentősen javult vagy javul a város infrastruktúrája. Két év alatt annyi új szilárd burkolat került az érdi utcákra, mint korábban 30-40 év alatt. Azonban az is világos, hogy a meghozott áldozatok mellett sem teljesen oldódik meg minden gond. Marad még feladat a következő évtizedekre. Érdemes higgadtan végig gondolni: lehet-e két év alatt az elmúlt 50 év minden lemaradását behozni?

Az a kérdés, hogy mit hiszünk?

Mindezekről azt gondolom, hogy ez a városban lezajlott hatalmas változás igazi jelentőségét évek, 5-10 év távlatából tudjuk majd igazán felmérni és értékelni. Akkor tudjuk igazán, higgadtan értékelni azt is, hogy milyen ugrásszerű fejlődést, mindennapi kényelmet hozott ez és bízom benne, hogy visszatekintve belátjuk: a mostani kellemetlenségek, kényelmetlenségek eltörpülnek azokhoz az előnyökhöz képest, amelyet a megvalósítással elértünk. Az éremnek két oldala van.

Simó Károly – Érdi Csatornázás

Érd, 2013.10.01.